fredag 21. desember 2012

En dag i NRK.

Vi har vært på besøk i NRK-Bygget på Marienlyst, Oslo. Der fikk vi oppleve så mangt. Det var veldig mye å se på, og jeg er nesten helt sikker på at alle var like spent som jeg var. Jeg så fram til å se litt hva som lå bag teknologien, sendingen og ikke minst oppsettet til NRK.

Vi tok toget kl. 9, for å ta ferden videre til Nasjonalteateret. Derfra skulle vi ta t-banen til Majorstuen. Og gikk derfra til NRK-Opplevelser på Marienlyst. Vi satte oss ned på bygget og ventet på guiden som skulle ta oss til hovedbygget. Også kalt Fjernsynshuset.

Det var veldig mye og se på inne på bygget. Gjenstander, malierer og folk overalt. Det første vi skulle gjøre når vi kom inn i bygge, var å se på kostymene i kostyme rommet. Der fikk vi blandt annet se kostymet til Brødrene Dal, Maks Smekker og flere andre kjente karakterer fra barne-tv og andre programmer.



Da vi var ferdige på kostymerommet tok vi oss en tur ned til Dagsrevyen for å se på studioet. Det var meget interresant å se på alt utstyret de hadde der. jeg ble veldig overasket over hvor mye lys, kameravinkler og elektronikk det var. Det var ledninger over alt!



Vi var også innom Radiorommet og Sporten. jeg har altid vært fasinert over hvordan de lager lydeffektene til forskjellige ting. Dette fikk vi ta en titt på i Raidorommet. Der hadde de trapper med forskjellige tapeter, slik at de ble forskjellige lyder. Både stein og grus, som de brukte hvis en person var "utendørs" i en sending. Og et kammer som la fra seg veldig mye ekko, som om en person var i en stor hule eller på badet.

Det var megent interesat og vandre rundt om kring i huset. Vi fikk virkelig se hva som skjulte seg i NRK og hva de holdt på med. Underveis fikk jeg se objektene som de for eksempel brukte på Nytt på Nytt, og stolene som de brukte på Beat for Beat Vi var også innom sportredaksjonen. Der fikk vi se hvordan de presenterte sporten og hvordan de jobbet. Der fikk vi møte Pål Gordon Nilsen og selveste Arne Scheie.

Vi hadde en god og lang pause før vi skulle inn i et TV-Studio og se på Lindmo. Der fikk vi blandt annet se Anders Bye og Jon Niklas Rønning, Ray Kay og Marit Larsen. Det ble filmet på Fredag, og sendt på lørdag, som de "latet som" det var filmet på lørdag på showet.

NRK dagen var en veldig suksessfull. Jeg lærte veldig mye og synes det var veldig interesant. jeg håper i fremtiden at vi kan gjøre noe sånt igjen i fremtiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar